emmarik

Alla inlägg under februari 2011

Av Emma Rikardsson - 23 februari 2011 18:27

Redan onsdag och veckorna bara gååår..

Idag har jag varit med Ida, vi tog lunch inne i Höganäs på kakboden sen så åkte vi in till Väla och tog en shoppingrunda även in på bokrean:O)

Kom hem med en bok och trädgårds växter och djur kan vara roligt..

Nu ska man snart fixa lite kvällsmat som får bli rostade mackor med fil eller nyponsoppa:O)

Sen blir det tvn hela kvällen då det är mina matprogram m.m


Ha en bra onsdag alla:O)

Av Emma Rikardsson - 22 februari 2011 12:21

Nu har man äntligen fått fart på sitt liv..

Känner mig så bra på humöret nu då man tränar konstant om dagarna, jobbar m.m

Just nu denna vecka är det sportlov men ska jobba i helgen på Hotell Erikslund:O)

Älskar mitt liv..

Har jobb, tränar och har den bästa killen, samt mina underbara vänner och familj..


Ska nu bege mej iväg och handla men återkommer senare med ett inlägg...

hare bra

Av Emma Rikardsson - 17 februari 2011 19:18

Nu har man jobbat Tisdag, Onsdag och idag även morgondagen består av jobb..

Är så glad att dom trivs med mig så jag hoppas jag får en anställning snart:O)

Ganska trött ikväll så blir tidigt i säng, måste ändra på mina tider nu när man fått ett jobb att sköta:O)

Går ju upp halv sex för börjar halv sju till tre.. Sköna tider och bara Mån-Fre som det är öppet då det är på en gymnasieskola.

Är inte så långt till jobbet så det är skönt tar ju bara 20- 30 minuter..:O)

Ikväll serverade jag Älsklingen på köttgryta med Ris..

Nu väntas tvn ett tag innan sängen..


Natti till detta..



Av Emma Rikardsson - 15 februari 2011 19:55

Blir så trött på denna blåst..

Idag har dagen bestått av jobb på Valhall Collage i Ängelholm från 6.30-15.00:O)

Ska även jobba så i morgon med och det är himla härligt:O)

Äntligen fått fart i det hela med jobb och mer kommer det bli..

Dom trivdes med mig och tyckte jag var skit duktig så det är ju positivt..

Kvällens mat fick bli pasta med baconsås:O) Mums...

Kvällen kommer bestå av mys i soffan är skit trött...

Nyligen sätt halv åtta hos mig och nu blir det bygglov sen veckans brott och sen kallar sängen...



hare så bra..


Av Emma Rikardsson - 14 februari 2011 19:24

Dagen har bestått av läkarbesök och umgåtts med Ida hela dagen..

När jag kom hem från Ida så blev det att fixa till lite käk som fick bli hasselbackspotatis med schnitzel och kallsås:O)

Himla gott..

Gav även älsklingen en ros<3

Nu blir det mys vid tvn sen lägga sig tidigt då jag ska upp halv sex i morgon bitti för att åka till jobbet:O)


Hare bra alla underbara som läser...


puss

Av Emma Rikardsson - 10 februari 2011 15:04

Blir så trött på detta nu, trodde det skulle bli tidig vår då det var så bra upptorkat igår..

Det var ju en kanon härlig dag i går då solen var framme..

Idag är det så grått och trist när det kommer ner snöblandat regn från himlen..

Jag känner mig så deppig när detta väder kommer in och vill inte göra ett skit..

Tvättat lite coh städat så nu har jag satt mig i soffan, ska även snart ta fram lite fika med som blir av mina nybakta bullar och varmt tee.

Hade feber i morse när jag vakna men nu känner jag mig bättre bara så jävla förkyld..

Men ska till läkaren den 21 februari och kolla upp min näsa så jag hoppas på det bästa att man kan få det samma kortison nässprayet jag fick tidigare då näsan var himla svullen p.g.a vanligt nässpray.

Ikväll blir det massa mys med David som inte blivit på hela veckan...

I måndags då var han på hockey på kvällen, i tisdags så sluta han sent och igår var det möte så jag hoppas han kommer hem tidigare idag så vi får äta kvällsmat ihop..

Jag kommer tillaga stuvad broccoli med stekt falukorv.. Mums..

Blir tvn hela kvällen då vi avstår kvällspromenad idag p.g.a detta väder..


Njae nu ska jag ta fram lite fika och även hämta posten...


Ha en skön torsdag...

Av Emma Rikardsson - 9 februari 2011 21:30

Det fick bli soppa idag och inte vilken som helst utan Emmas Egen Fisksoppa!!!


Recept!

400 g sejfile

2 stycken celleri

1 gul lök

1/2 gul paprika

2.5 dl grädde

1 dl mjölk

1 tsk fiskfond

Fryst dill

Kryddor: chilipeppar,vitlök,salt och vitpeppar och det blev kanonsmak på det


Gör såp här:

Bryn lök,celleri och paprikan.

Efter det så ta i grädden och mjölken plus fiskfonden.

Krydda efter behag och i med dillen allra sist.


Min Soppa:O)



Av Emma Rikardsson - 9 februari 2011 15:31

Fick för mig idag att baka bullar för första gången på hemmaplan och det blev kanon..

Älskar hembakade bullar med kall mjölk till det finns inget godare.. :O)

Får väl se om man ska baka något mer idag eller om jag väntar tills en annan dag..


Receptet:

150 g smält baksmör

5 dl mjölk

50 g jäst (1pkt)

1-1,5 dl strösocker

1 tsk salt

15-16 dl vetemjöl


Fyllning:

50 g smör

1 dl strösocker

ca 1 msk kanel, kardemumma eller vaniljsocker


Pensling:

1-2 ägg

pärlsocker


Gör så här:

1. Smält smöret, häll i den kalla mjölken så det blir fingervarmt.

Smula ner jästen i en degbunke och tillsätt lite av degspadet så jästen löser sig.

Häll i det sista degspadet, tillsätt socker, salt och arbeta in mjölet till en smidig deg.

Knåda den noga, täck och låt jäsa cirka 30 minuter.


2. Arbeta degen på lätt mjölat underlag.

Dela  degen i 2 delar, kavla den till en avlång platta.

Bred på fyllningen och rulla ihop.

Skär rullen i bitar och ställ på bakplåtspapper eller i bullformar.

Gör likadant med resten av degen.

Täck med duk och låt jäsa 30 minuter.


3.Värm ugnen på 250 grader.

Pensla med ägg och strö på pärlsocker.

Grädda i 8-10 minuter tills du ser att dom fått fin färg.


Mums!!!


Lite bilder på hur bullarna blev:O)

Kanelbullar och Vanlijbullarna blev det mest av:O)


Nu ska jag snart börja med att diska sen så fixa käk till mig själv som blir något med fisk:O) Älsklingen är kvar på jobbet till tio typ ikväll då dom skulle ha något möte.

Så ikväll blir det myspys själv i soffan framför halv åtta hos mig, sveriges mästerkock och även fuskbyggarna efter det läggdags:O)


Kommer kanske ett inlägg till sen då jag lagat klart mitt käk:O)


Hare gått alla glada som läser detta..







Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards